mandag 15. desember 2014

Luer i snøen...

Det har ikke blitt så mye strikking i høst, men noen luer har det blitt. Mens Tinka snuffet rundt i snøen med halen rett til værs, tok jeg bilder. Det gjelder å få med seg det lille dagslyset som er.

Av dette garnet ble det en RØD lue:


Restegarn - en 10-12 forskjellige farger og kvaliteter - fra lilla og rosa via rødt til knall orange. Noe Falk, noe Juvel, noe Påfugl, litt sokkegarn og litt alpakka. Til sammen ble det ganske festlig, syns jeg. Lua ble for snau til meg, men det gjør ingen ting, for det er mange som trenger luer.


De grønne kantene er altså egentlig grønne, selv om de ser litt gule ut på bildene her. Rødt og grønt er komplementærfarger og blir alltid fine sammen. Rullekanten nederst er noen runder med glattstrikk - som ruller seg opp og blir en fin kant. Rillekanten mellom vrangborden og selve lua er noen omganger med vrang (evt rett - bare snu strikketøyet og strikk motsatt vei).

Oppskriften er Raituli, en gratisoppskrift på Ravelry, som har blitt en favoritt til resteluer her hos meg. Det er bare å justere maskeantallet etter tykkelsen på garnet. Fin felling i toppen - jeg liker jevne og pene fellinger, ikke sånne som snurper og bulker seg. Strikket på pinner nr 3. Til denne gikk det med ca 80 gram garn.


Av diverse rester av noenlunde samme kvalitet og farge ble det en BLÅ lue også. Her er det brukt en par-tre ulike sorter - Peer Gynt, muligens Vestlandsgarn, og kanskje Falk eller Smart?? I hvert fall var de ca like tykke og ca samme farge. Oppskriften fant jeg på Ravelry, aldeles gratis, den heter Graham og er helt klart en ny favoritt. Veldig kjekk og grei lue når du skal bruke opp restegarn eller trenger en lue i en fei.


Denne strikket jeg på en kveld. Her gikk det også med ca 80 gram garn og den er strikket på pinne 4. Det blir nok flere av denne etter hvert.
(Aktuelle garn kan være Peer Gynt, Rauma 3-tråders, Heilo, Vestlandsgarn, Smart, Falk, Karisma, Mitu, Sterk, Drops Merino Extra Fine o.l.).


Den røde lua fikk en liten dært på toppen. Det gjør susen.

Og i kveld kommer ungene hemmat til jul - Dattera fra Chicago og Sønnen fra Firenze. Det blir koselig. Da kan julen bare komme.

29 kommentarer:

  1. Hva du får til med restenøstene! Likte den lille dærten. Er så inspirerende, gleder meg til nytt strikkeår. Vet noe som skal lages, som tar tid. Men innimellom må lageret fylles opp igjen. Delte ut mesteparten til trengende nå til jul. Liker.
    Så fantastisk kjekt at ungene er på hjemvei. Da blir det flere som vil dele snuffeturene med Tinka. :-)) Kos dere masse. Hilsen Liv V.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, Liv, og tenk at mesteparten av det røde garnet har jeg fått av deg!
      Syns det er så flott at du strikker og deler ut til trengende - delt glede er dobbelt glede!

      Og ja, nå har ungene kommet hjem, begge to. Det er nå rart med det, det gleder en moders hjerte :-)

      Slett
  2. Det är så snyggt med de röda nyanserna ihop med lime! Tack för inspirationen :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det limegrønne nøstet bare dukket opp fra resteposen :-)

      Slett
  3. Veldig fine luer! Restelua er så fin i fargane!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, takk skal du ha, samlet alt restegarn i røde toner i en egen pose, og vips så var det en fin miks, nok til både lue og hals, faktisk. Farger jeg ikke ville brukt sammen ellers, som knall orange og ceriserød, gikk jo veldig fint sammen, det ble jeg litt overrasket over :-)

      Slett
  4. Så super fint er dine rød fagerike lua. Jeg liker veldig. Tusen takk for bildene med snø - jeg liker også. Vi har akkurat 8 grader, heldigvis solen er her i dag :-))) For var bare regndager.
    Kos deg med familien. Så fint. Gledelige hilsene og klem fra Viola

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, men nå er det dessverre ikke noe særlig snø igjen her. Men det kommer nok mer - vinteren er laaaaang... ;-)

      Slett
  5. Fine luer! Jeg er glad i rødt og falt helt for den. Har notert meg begge oppskriftene. Takk skal du ha!

    Fortsatt fin førjulstid fra Ingunn

    SvarSlett
    Svar
    1. Enig, rødt er så fint - det lyser opp i vintermørket! Og det trenger vi akkurat nå :-)

      Slett
  6. Fine luer! Den røde ble ekstra fin med alle forskjellige nyanser :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Det var bare små nøster i "rød"-posen min, hovedsakelig rester som jeg har fått av en snill strikkedame. Nå er det brukt opp, rubbel og bit.

      Slett
  7. Så herlige luer. Jeg faller jo selvsagt helt for den med alle fargene. Nydelig med det grønne til!! Takk for link til oppskrifter!!!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, Lone! Skulle gjerne hatt den røde lua selv jeg, men den ble litt for snau. Så nå må jeg spare røde/orange/rosa rester en stund - til jeg har nok til en ny lue... ;-)

      Slett
  8. Så friske og fine luer! Det er kjekt å kunne bruke restegarnet til sånne prosjekter, de blir sikkert glad for å få disse luene 😄 ha en fin adventstid videre !

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, vi får håpe det. Tenker de går til noen trengende. Har et par aktuelle i kikkerten.

      Slett
  9. S utrolig fin den stripete lua var! Herlige og knæsje farger, sånt blir man glad for å se. Jeg er blitt flinkere til å bruke opp rester nå, ser johvor mye fint du lager;)

    Ha en fortsatt fn uke og ks deg med ungene hjemme

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk skal du ha! Jeg har vært heldig og fått veldig mye fint restegarn. Jo flere farger og større utvalg i farger, jo mer morsomt å strikke med :-)

      Slett
  10. Takk for det! Ja, nå kan jula bare komme, det er deilig å få "barna" hjem :-)

    SvarSlett
  11. Så fine luer! :)
    Må si jeg ble litt forelsket i den røde, rosa, oransje, grønne... Og så moro med den lille knuten øverst! :)

    Her laver det ned idag! :) Herlig! :) Håper bare det blir liggende...
    Kos deg i førjulstiden :)

    SvarSlett
  12. Så fine luer! Likte spesielt godt den rødrosa. Tror jeg må prøve meg på en sånn en. Hvor mange masker tenker du passer til dame hvis man skal strikke med tynt sokkegarn og tynn alpakka?

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Antall masker kommer helt an på pinnetykkelse, strikkefastheten og hodestørrelse. Jeg har fulgt oppskriften til Raituli-lua sånn ca.

      Slett
  13. Flotte luer! Jeg har sansen for restegarnprosjekter som ikke ser ut som de er laget av rester. :o)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det har i grunnen jeg også! Og det er jo du en racer på:-)

      Slett
  14. Jeg er så forelsket i den røde hue :)
    Hvor må det være dejligt at ha' børnene hjemme på en lang juleferie - min er kun hjemme i 3½ dag, og juleaften skal han fejre hos min kusine - jeg skal arbejde. Jeg har fri den 23. og den 25., så det går fint. Lige nu har jeg travlt med at lave en lille ting til de kolleger, som også skal arbejde juleaften. Vi håber på ro i 1 time eller 2, så vi kan spise og hygge lidt :)

    SvarSlett
  15. Hei,selger du luer? Den øverste rødstripete var veldig fin! Er det voksen str?...

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, jeg selger ikke luer. Tror den røde er sånn ca en liten voksenstr. :-)

      Slett
  16. OK,det var synd,de var veldig fine,helt nydelig fargekombinasjon :o)

    SvarSlett
    Svar
    1. Strikket av bare rester :-) Man tar hva man har :-)

      Slett